حریم خصوصی به زبان ساده

من که چیزی برای پنهان کردن ندارم!

حتما این استدلال را شنیده‌اید که «من که چیزی برای پنهان کردن ندارم، چرا باید نگران حریم خصوصی باشم؟». آیا واقعا همینطور است؟ چرا حریم خصوصی اهمیت دارد؟ اگر نگران حریم خصوصی خود در اینترنت هستیم، چه باید بکنیم؟

حریم خصوصی یک حق شهروندیست نه پنهان‌کاری

اشتباهات احمقانه‌ی گذشته، مشکلات خانوادگی، سابقه بیماری و یا وضعیت مالی شما غیرقانونی نیستند اما آیا با مطرح کردن آن‌ها با هرکسی راحتید؟ حریم خصوصی، حق تعیین این است که کدام اطلاعات شخصی بوده و به چه منظوری می‌تواند در اختیار چه کسانی قرار گیرد.

«حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند.» - ماده ۳۵ منشور حقوق شهروندی

ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده و افشاگر معروف می‌گوید: «گفتن این که حریم خصوصی برایم اهمیتی ندارد چون چیزی برای پنهان کردن ندارم، مانند این است که بگویید آزادی بیان برایم اهمیتی ندارد چون حرفی برای زدن ندارم.»

شما هر روز قانون‌شکنی می‌کنید

گزارش شده که تعداد قوانین جرایم فدرال در ایالات متحده به قدری زیاد است که سرویس تحقیقاتی کنگره قادر به بررسی آن نیست. تصویب و تغییر مکرر قوانین وضعیت را طوری رقم زده که در بسیاری از مواقع، افراد حتی از این که خلاف قانون عمل کرده‌اند، خبر ندارند. قانون مجازات اسلامی به تنهایی شامل نزدیک به ۷۰۰ ماده و صدها تبصره است. اگر تمامی پیامک‌ها، ایمیل‌ها، فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها عمومی شود، احتمال این که در جایی ناخواسته یکی از صدها ماده قانونی را زیر پا گذاشته باشید، بسیار زیاد است.

نقض حریم خصوصی، قدرت انتخاب را از شما می‌گیرد

علایق و رفتارهای شما در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و موتورهای جستجو شناسایی می‌شوند. بسیاری از این شرکت‌ها از این اطلاعات برای هدایت کردن شما به بخشی از محتوا و مخفی‌کردن بخشی از محتوا از شما استفاده می‌کنند. انتخاب این که اطلاعات شما به چه شرکتی فروخته شود و یا با چه هدفی استفاده شود، با شما نیست. بدین ترتیب شما دیگر قدرت انتخاب ندارید و شاهد محتوایی خواهید بود که به صلاحدید شرکت دیگری به شما نمایش داده می‌شود.

احتمالا خبرهای اخیر در خصوص فیسبوک به گوشتان خورده. بر اساس تحقیقات گسترده‌ی گاردین و نیویورک تایمز، این شبکه‌ی اجتماعی اطلاعات بیش از ۵۰ میلیون کاربر خود را بدون اجازه دراختیار محققین شرکت Cambridge Analytica قرار داده و این شرکت، متعاقبا، از اطلاعات برای پیشبرد اهداف کمپین دونالد ترامپ، استفاده کرده.

زاکربرگ و حریم خصوصی در کمیته دادگستری و بازرگانی سنا
پاسخ مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک به سوال دیک دربین، سناتور امریکا، درخصوص اینکه آیا او به حریم خصوصی معتقد است یا خیر؟ درباره ی ضرورت و راهکارهای حریم خصوصی در فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی، بیشتر بخوانید: https://typo.ir/privacy-101/

حریم خصوصی ضامن جیب شماست

شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، از اطلاعات شما برای نمایش تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها می‌دانند شما به چیزهایی علاقه دارید، به چه چیزهایی نیاز دارید و حاضر به پرداخت هزینه بابت خرید چه چیزهایی هستید. ممکن است عبارت «تبلیغات هدفمند» به نظر خوشایند بیاید اما این شرکت‌ها باکیفیت‌ترین و مقرون بصرفه‌ترین کالاها و خدمات را به شما نمایش نمی‌دهند، بلکه کالاها و خدمات سفارشی شرکت‌های طرف قرارداد خود را در اختیار شما می‌گذارند که لزوما نه باکیفیت هستند و نه مقرون بصرفه.

چگونه از حریم خصوصی خود محافظت کنیم؟

اپل

شرکت اپل نگاهی متفاوت به حریم خصوصی کاربران خود دارد. این شرکت بارها بر سر دفاع از حریم خصوصی کاربران خود با پلیس فدرال امریکا وارد مناقشه شده. Tim Cook، مدیر عامل اپل، نیز بارها سیاست‌های حریم خصوصی شرکت‌هایی مانند گوگل را نقد کرده است. همچنین در محصولات این شرکت از حریم خصوصی افتراقی استفاده می‌شود که امکان شناسایی صاحب داده را دشوار می‌سازد. با این وجود، اطلاعات مربوط به دستگاه شما از جمله زبان، مکان، استفاده از اپ‌ها، اطلاعات حساب iCloud شما و… در اختیار این شرکت هستند.

«ما بر اساس محتوای ایمیل شما یا عادات وبگردی شما، پروفایل شخصی‌سازی شده به قصد تبلیغات نمی‌سازیم. ما از اطلاعاتی که بر روی iPhone یا iCloud خود دارید، کسب درآمد نمی‌کنیم. ما ایمیل‌ها و پیام‌های شما را به قصد استفاده‌ی تجاری، نمی‌خوانیم.» - Tim Cook، مدیر عامل اپل

چه کنیم؟

صفحه‌ی اطلاعات و حریم خصوصی Apple I
  • وبسایت اطلاعات و حریم خصوصی اپل را باز کنید.
  • پس از وارد شدن به حساب خود، می‌توانید با کلیک بر روی Obtain a copy of your data اطلاعاتی که اپل از شما دارد را دانلود کنید. در حال حاضر این امکان در دسترس کاربران در اتحادیه اروپا، ایسلند، نروژ و سوئیس است و تا پایان سال میلادی در اختیار همه‌ی کاربران قرار خواهد گرفت.

گوگل

هر بار که تلفن همراه اندرویدی خود را روشن می‌کنید، احتمالا گوگل شروع به ثبت اطلاعات مکانی شما خواهد کرد. همچنین گوگل تاریخچه‌ی جستجوهای شما را در پایگاه داده‌های جداگانه‌ای ذخیره می‌کند. یعنی حتی اگر جستجوهای خود را در مرورگر پاک کنید، گوگل هنوز هم از آن‌ها خبر دارد. گوگل بر اساس اطلاعات شما، یک پروفایل تبلیغاتی مختص به خودتان می‌سازد. این پروفایل شامل مکان، جنسیت، سن، سرگرمی‌ها، حرفه، علایق، وضعیت تاهل، وضعیت جسمی و حتی درآمد شماست. گوگل از همه‌ی اپ‌ها و افزونه‌هایی که استفاده می‌کنید خبر دارد. نه تنها نام آن‌ها، بلکه تعداد دفعات استفاده، نحوه‌ی استفاده و… گوگل تاریخچه‌ای از رفتار شما در یوتیوب دارد. گوگل از همین طریق از علایق و دغدغه‌ها و حتی وضعیت روانی شما باخبر می‌شود. این شرکت گزینه‌ای برای دریافت همه‌ی داده‌هایی که از شما دارد را ارائه کرده. حجم این داده‌ها بسته به فعالیت شما، ممکن است به چندین گیگابایت برسد. این اطلاعات شامل بوکمارک‌ها، دفترچه تلفن، ایمیل‌ها، فایل‌ها، تصاویر، تقویم، مکان‌ها و ده‌ها مورد دیگر می‌شود.

چه کنیم؟

  • به صفحه Privacy Checkup گوگل مراجعه کنید.
  • تیک گزینه‌های بخش Help people connect with you را بردارید.
  • گزینه‌های بخش Personalize your Google experience را غیرفعال کنید.
  • به صفحه Google Activity خود مراجعه کنید.
  • گزینه‌ی Delete activity by و سپس all time و all products را انتخاب کنید.
  • با کلیک روی گزینه‌ی ارسال، تمامی این اطلاعات پاک خواهند شد.
  • به تنظیمات Google Ad خود مراجعه کنید.
  • گزینه‌ی Ads Personalization را غیرفعال کنید.
  • سرویس مکان‌یاب را در تلفن همراه خود غیرفعال کنید.
  • به جای مرورگر Chrome از Brave و یا Tor استفاده کنید.
  • به جای موتور جستجوی گوگل، از موتور جستجوی DuckDuckGo استفاده کنید.
  • از افزونه‌هایی مانند uBlock Origin ،Ghostery و DuckDuckGo استفاده کنید.
  • از VPNهایی استفاده کنید که DNS شما را نشت نمی‌دهند و در صورت امکان از Tor استفاده کنید.

بروزرسانی: گوگل به منظور رعایت مقررات حفاظت ازاطلاعات عمومی اتحادیه اروپا، صفحه‌ای به نام Activity Control در اختیار کاربران قرار داده که هر چه راحت‌تر بتوانند جمع‌آوری داده‌های مربوط به فعالیت وب، مکان‌ها، دستگاه‌ها، استفاده از یوتیوب و… را متوقف کنند. درباره‌ای این قوانین بیشتر بخوانید.


فیسبوک

همانطور که قبل‌تر گفته شد، فیسبوک سابقه‌ی خوبی در خصوص حراست از حریم خصوصی کاربرانش ندارد. فیسبوک، همه سایت‌هایی از اسکریپت‌های فیسبوک در صفحات خود استفاده می‌کنند و برنامه‌هایی که با استفاده از حساب فیسبوک خود وارد آن‌ها شده‌اید، تمامی فعالیت‌های شما در اینترنت را زیر نظر دارند. فیسبوک با تکنولوژی Photo matching حتی محتوای تصاویر شما را نیز بررسی می‌کند.

چه کنیم؟

  • فیسبوک را برای همیشه پاک کنید!

اگر اصرار به استفاده از فیسبوک دارید:

  • اطلاعات واقعی خود، مثل نام، تاریخ تولد، جنسیت و… را حدف کنید.
  • در گفتگوهای زیر پست‌های عمومی شرکت نکنید.
  • دسترسی فیسبوک به اپ‌های خود را قطع کنید.
  • در بخش Apps تنظیمات فیسبوک، گزینه‌ی Enable personalization را غیرفعال کنید.
  • در بخش Privacy، گزینه‌ی Let other search engines link to your timeline را غیرفعال کنید.
  • تصاویر و ویدیوهای خود بر روی فیسبوک را حذف کنید.
  • آپدیت: با استفاده از این صفحه‌ی جدید فیسبوک، بررسی کنید که آیا اطلاعات شما در اختیار Cambridge Analytica قرار گرفته یا خیر.
تنظیمات اپ‌های متصل به فیسبو

توییتر

توییتر پیشتر سیاست‌های حفظ حریم خصوصی خود را به منظور بهبود شخصی‌سازی خدمات، تغییر داده بود. این شرکت نیز مانند موارد قبل، اطلاعات زیادی در خصوص علایق شما جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات شامل علایق شما، دستگاه‌های مورد استفاده، مکان‌ها، اپ‌هایی که استفاده می‌کنید و… است.

چه کنیم؟

  • در تنظیمات توییتر، وارد بخش Privacy and safety شده، گزینه‌ی Add a location to my Tweets را غیرفعال کنید.
  • در همین بخش روی گزینه‌ی Edit مقابل Personalization and Data کلیک کنید. در این بخش، روی گزینه‌ی Disable all کلیک کرده و تغییرات را ذخیره کنید.
  • وارد بخش Your Twitter data در تنظیمات توییتر شده، اطلاعات اضافی از خود در این بخش را ویرایش کنید. در همین بخش می‌توانید اطلاعاتی که توییتر درباره‌ی علایق شما (Interests) جمع‌آوری کرده را مشاهده و ویرایش کنید.
  • وارد بخش Apps در تنظیمات شده و دسترسی تمامی اپ‌هایی که لازم نیست را قطع کنید.

پیام‌رسان و ایمیل

  • از پیام‌رسان‌های مطمئنی استفاده کنید که از رمزگذاری End-to-End پشتیبانی می‌کنند.
  • از نسخه‌های غیررسمی پیام‌رسان‌های معروف و اپ‌استورهای غیررسمی استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از تلگرام، حتی‌الامکان پیام‌ها و محتوای حساس خود را از طریق Secret Chat ارسال کنید.
  • ترجیحا از پیام‌رسان‌های Signal و یا Wire استفاده کنید.
  • به جای Gmail و یا Hotmail، از Protonmail استفاده کنید.
  • برای عضویت در سایت‌های مختلف، از ایمیل رسمی خود استفاده نکنید. در این خصوص می‌توانید از سرویس‌های ایمیل موقت مانند 10MinuteMail استفاده کنید.

هدف از حفاظت از حریم خصوصی، فقط حفظ اسرار نیست. هدف حفظ حق شما برای کنترل ردپای دیجیتال، محافظت از اطلاعات شخصی و حفظ استقلال خود در دنیای آنلاین است. اقدامات ما می‌تواند از تنظیمات حریم خصوصی در پلتفرم‌هایی مانند گوگل و اپل تا توجه بیشتر به اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، باشد.

نوبت شماست که خود را بسنجید. آیا حفظ حریم خصوصی در اینترنت شما را نگران می‌کند؟ چه اقداماتی برای محافظت از خود در فضای آنلاین انجام می دهید؟ دیدگاه خود در خصوص حفظ حریم خصوصی را در زیر به اشتراک بگذارید!